Pytania i odpowiedzi

Usability w sklepach mobilnych - jak dostosować platformę do potrzeb konsumentów?

mar 19 2016

Wiedza na temat zachowań docelowej grupy klientów może być pomocna w budowie sklepu mobilnego. W Polsce funkcjonuje kilkaset tysięcy e-sklepów i aktualnie przechodzą fazę przemian. Jako, że coraz więcej z nas kupuje mobilnie, sklepy robią wszystko, aby jak najlepiej zoptymalizować sprzedaż z poziomu urządzeń mobilnych. Co powinien oferować m-sklep? Poniżej kilka naszych obserwacji.

Zasada trzech sekund

W środowisku psychologów panuje przekonanie, że człowiek potrzebuje zaledwie trzech sekund aby określić, czy nowo poznana osoba mu odpowiada. Podobnie jest w przypadku sklepów internetowych. Jeśli konsument wejdzie do sklepu i już od początku napotka trudności w jego poznawaniu, bardzo szybko zmieni platformę na inną. Istnieje szereg detali, które mają znaczenie w sprzedaży mobilnej i wystarczy, że tylko jeden będzie niedopracowany, aby stracić potencjalnego klienta.

Co drażni konsumentów na stronie mobilnej?

Pamiętajmy, że urządzenia mobilne się różnią. Jedne mogą mieć większy ekran, inne mniejszy. Podstawą funkcjonowania m-sklepu jest responsywność, czyli dostosowanie się do wszystkich urządzeń mobilnych. Konsumentów drażnią te witryny, które z poziomu ich urządzeń się "rozjeżdżają". Klientów drażnią też reklamy i wyskakujące okienka. Mogą co prawda posiadać narzędzia do ich blokowania, ale często jest to efekt aplikacji mobilnej, która została źle zainstalowana na platformie sklepowej.

Poruszanie się po sklepie może zwiększyć sprzedaż lub zaniżyć do minimum. Internauci cenią sobie te sklepy, które są przejrzyste, a odszukanie konkretnego produktu nie zajmie im więcej, niż 3-4 kliknięcia w ekran dotykowy. Im mniej operacji prowadzących do zakupu, tym większa szansa na obiecującą sprzedaż. Nawet jeśli klient wie, że w sklepie u konkurencji kupi ten sam produkt za dziesięć złotych mniej, o wiele chętniej wybierze droższy, jeśli może go zakupić w kilka chwil.

Błyskawiczne płatności z poziomu responsywnej bramki

Finałem zakupu jest płatność. Sklepy mobilne powinny korzystać z usług operatorów szybkich płatności online, bo tylko oni gwarantuję multichannel (wielokanałowość - listę wszystkich banków). Środowisko dlatego wybiera zakupy mobilne, bo mają świadomość błyskawicznych transakcji. Zakupując np. aplikację mobilną mogą zapłacić sklepowi w pięć sekund i po kolejnych kilku cieszyć się nową grą czy muzyką. Do płatności może nie dojść, jeśli konsument napotka problemy techniczne związane z bramką. Sklep powinien dostosować bramki płatności do urządzeń mobilnych tak, aby wyświetlały się w odpowiednich rozmiarach na poszczególnych urządzeniach.

Usability i sprzedaż bez rejestracji

Konsumenci liczą na obecność takich sklepów, gdzie będą mogli robić zakupy z wykorzystaniem wielu urządzeń. Usability pozwala na zakupy przerywane, czyli możliwość ich rozpoczęcia na jednym urządzeniu z możliwością finalizacji lub kontynuowania na drugim. Oczywiście stan koszyka zostanie zapamiętany w chmurze i potencjalny klient nie będzie musiał wybierać produktów od nowa. Może rozpocząć zakupy z poziomu smartfona w kawiarni, a skończyć na PC w biurze.

Bardzo ważna dla mobilności jest wygoda użytkowania urządzeń. Jeśli sklep wymaga rejestracji przed zakupem, to prawdopodobnie straci klienta na dobre. Kupując na tak niewielkich urządzeniach jak smartfon, bardzo nieporęcznym będzie tworzenie konta w sklepie internetowym. Operatorzy szybkich płatności oferują transakcje bez konieczności rejestracji i sklepy powinny z tej technologii korzystać.

Bo liczy się klient

Wystarczy kilka sekund, aby polubić lub znienawidzić sklep. Jak zatem widzicie, niewielkie detale mają największe znaczenie. Im mniej komplikacji na stronie mobilnej, tym większa przejrzystość i potencjalnie większa sprzedaż. W dzisiejszych czasach klienta nie zdobywa się pięknym, futurystycznym designem witryny, tylko jej funkcjonalnością i możliwością korzystania z wszystkich zasobów bez konieczności rejestracji. 

Udostępnij