Płatności cykliczne - dlaczego warto je poznać
Rynek handlu internetowego ulega ciągłym przeobrażeniom, stale pojawiają się nowe trendy, z których niektóre okazują się zjawiskami sezonowymi, inne natomiast zostają na dłużej. Obecnie możemy zauważyć prawdziwy boom na nowy model sprzedaży, jakim jest subskrypcja i abonament. Dotyczy to zarówno towarów w postaci fizycznej, jak i różnego typu produktów cyfrowych oraz usług. Model ten dobrze znamy z handlu tradycyjnego – niegdyś na subskrypcji często opierała się sprzedaż wysyłkowa np. kolejnych tomów serii książkowej czy opakowań suplementów diety.
Jak to wygląda w internecie? W sieci możemy zamówić subskrypcję różnego typu usług. Może to być na przykład regularna wysyłka maili z planami treningowymi, dietetycznymi i jadłospisami przeznaczona dla osób dbających o linię. Nowością na rynku są tak zwane boxy niespodzianki, czyli wysyłane raz w miesiącu paczki, których zawartość poznamy dopiero po otwarciu. Często są one związane z branżą urodową – w środku znajdziemy na przykład testery nowych produktów, kosmetyczne premiery czy najmodniejsze hity. Co ważne, część produktów dostępna jest tylko w takiej formie sprzedaży, co sprzyja zainteresowaniu zamówieniem paczki. Subskrypcja obejmuje też dostęp do usług cyfrowych, takich jak prenumerata treści na portalu internetowym, dostęp do określonej liczby ebooków miesięcznie czy dostęp do filmów i seriali na platformie typu VOD. Za granicą w wariancie subskrypcyjnym możemy otrzymać jeszcze więcej – na przykład stała dostawę maszynek do golenia czy bielizny. To pokazuje, że także w Polsce możemy spodziewać się dynamicznego rozwoju tego segmentu rynku.
To właśnie z myślą o abonamentowym i subskrypcyjnym modelu sprzedaży Dotpay wprowadził do swojej oferty płatności online także płatności cykliczne. Na czym one polegają? Z chwilą podpisania umowy klient podpina pod swoje konto kartę i wyraża zgodę na obciążanie jej ustaloną sumą wedle harmonogramu – płatności zwykle są comiesięczne, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by ustawić inny harmonogram płatności, dostosowując go do specyfiki produktu lub usługi. To wystarcza, by zamówienie było regularnie i terminowo opłacane. Dzięki temu klient nie musi już obciążać swojej pamięci kwestą konieczności dokonania przelewu. Nie musi też obawiać się, że straci np. dostęp do ulubionych seriali lub ebooków, bo zapomnie o opłaceniu abonamentu. To duża wygoda.
Z punktu widzenia sprzedawcy płatności cykliczne to także wygoda. Dzięki temu, że wszystko dzieje się automatycznie, sprzedawca nie musi ustawiać przypomnień o płatnościach ani prowadzić windykacji. Ma też gwarancję płynności finansowej. W dodatku z analiz wynika, że klienci korzystający z płatności cyklicznych są bardziej lojalni i dłużej korzystają z subskrypcji niż osoby, które samodzielnie opłacają dostęp do usługi towarów, co przekłada się na większe zyski.