E-biznes

Allegro najsilniej kojarzone z polskim e-handlem

mar 29 2017

Okazuje się, że już blisko połowa Polaków korzysta z wygody, jaką dają zakupy online, a konkurencja pomiędzy poszczególnymi markami e-commerce jest coraz większa. Pojawia się jednak pytanie które z nich są najbardziej rozpoznawalne przez polskich internautów? Poniżej znajdziesz krótki artykuł, dotyczący polskiego e-handlu, przeczytaj go koniecznie!


Zacznijmy od tego, że według najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” Polacy chętnie kupują przez Internet. Oczywiście w rankingu rozpoznawalności serwisów zakupowych w polskiej sieci niekwestionowanym liderem jest platforma Allegro.pl (69 proc.). Trzeba przyznać, że marka ta dominuje nie tylko w ogólnej kategorii zakupów online, ale też w wielu poszczególnych kategoriach produktów (np. odzież czy sprzęt RTV/AGD). Natomiast drugi w rankingu rozpoznawalności jest serwis OLX.pl (28 proc.). No cóż, widoczna różnica wskazań pomiędzy tymi domenami, z ogromną przewagą Allegro.pl, potwierdza silną pozycję tej marki w świadomości polskich e-konsumentów.

Trzeba przyznać, że dominująca pozycja Allegro absolutnie nie dziwi, ponieważ marka ta przez wiele lat działalności wypracowała sobie bardzo solidną pozycję, na tyle mocną by skutecznie walczyć ze światowymi liderami jak choćby eBay’em. Poza tym w przypadku tej platformy możemy nawet powiedzieć, że tak jak Google jest synonimem wyszukiwania w sieci, tak Allegro jest w Polsce synonimem e-commerce. Co ciekawe w porównaniu do ubiegłorocznego raportu zmiany w czołówce są niewielkie ─ z grona najbardziej rozpoznawanych e-sklepów wypadł m.in. Merlin, co aż tak bardzo nie zaskakuje, oraz Amazon, co już może nieco dziwić. Pomimo że w tegorocznej edycji raportu lider czyli Allegro ma nieco słabszy wynik, to i tak różnica między miejscem pierwszym a drugim jest na tyle duża, że musiałoby wydarzyć się coś naprawdę spektakularnego, żeby za rok sytuacja diametralnie się zmieniła. Oczywiście co pewien czas słychać również głosy, że zagrożeniem dla Allegro może być Aliexpress, ale patrząc jednak na wyniki badania możemy zdecydowanie powiedzieć, że są to głosy dziś zupełnie nieuzasadnione.

Generalnie rzecz ujmując sukces Allegro.pl jest w pełni zasłużony, chociaż serwis powstał jako klon idei amerykańskiego eBaya, to konsekwentnie rozwijał się i budował swoją przewagę konkurencyjną, a także własne, autorskie rozwiązania i narzędzia Nie da się ukryć, że eBay przegrał tę konkurencję na własne życzenie, latami nie wchodząc na rynek polski, a następnie robiąc to w sposób amatorski. Dlatego Allegro zbudowało w międzyczasie prawdziwą, trudną do podrobienia wartość dodaną, którą doceniają klienci całego regionu. Poza tym co ciekawe, Allegro skutecznie wypracowało sobie model hybrydowy − sprzedaży zarówno towarów z drugiej ręki od osób prywatnych, jak i po prostu sprzedaży towarów od drobnych przedsiębiorców, którym bardziej opłaca się poleganie na infrastrukturze i systemie zaufania Allegro, niż budowanie własnego e-sklepu.

Udostępnij