E-biznes

Od zainteresowania po zakup - jak wygląda ta ścieżka w e-commerce?

kwi 2 2016

Czy zastanawialiście się kiedykolwiek nad tym, w jaki sposób tworzycie ścieżkę zakupową? Chodzi o cały schemat począwszy od znalezienia produktu, po przeczytanie opisu, porównanie go z innymi i w efekcie - zakup. Droga prowadząca od zainteresowania do zakupu produktu bywa kręta i na jej postawie sklepy internetowe tworzą algorytmy, które mają tą drogę skrócić. Jak kupują Polacy? Zapraszamy do lektury!

Najpopularniejsze ścieżki zakupowe

Internauci korzystają z 1,6* urządzenia na osobę i zazwyczaj jest to komputer stacjonarny / laptop plus jedno urządzenie mobilne. Pomysł na zakup zazwyczaj rodzi się na laptopie lub PC. Dodatkowe urządzenia mobilne przeważnie służą do czytania opinii na temat produktów i rzadziej - finalnego zakupu.

Cztery typy ścieżek

Wyróżniamy cztery ścieżki zakupowe, a są nimi: pomysł, analiza, decyzja, płatność. Aż 66% ścieżek jest stacjonarnych co oznacza, że najczęściej kupujemy przy pomocy laptopa lub PC.

  • Ścieżka: Pomysł

Pomysł na zakup zazwyczaj rodzi się na komputerze stacjonarnym lub laptopie (80%). Rzadziej na urządzeniu mobilnym. Wpływ na ten stan rzeczy ma czas wolny, który zazwyczaj spędzamy w domu przed komputerem. Jak wiadomo, wolny czas spędza się zazwyczaj na sprawach okołozakupowych (jeśli wolny czas spędzamy w sieci), dlatego aż 80% pomysłów na zakup rodzi się w obecności komputera stacjonarnego lub laptopa i kończy się zakupem.

  • Ścieżka: Analiza

Analiza, czyli porównywanie wybranego produktu w innych sklepach lub porównywarkach cenowych odbywa się w 91% na komputerze stacjonarnym i tylko w 11% na smartfonie (analiza produktu w biegu). To oznacza, że środowisko jest mocno zainteresowane zakupem, ale nie podejmuje decyzji do momentu powrotu do domu. W przypadku analizy jedynie na poziomie PC, decyzja o zakupie pada w 96% przypadków.

Jeśli pomysł na produkt zrodził się na PC (80%), a analiza produktu nastąpiła w biegu, to szansa na zakup wynosi 87%

  • Ścieżka: Decyzja

Podjęcie decyzji o zakupie produktu odbywa się zazwyczaj w domu, na ekranie monitora komputera stacjonarnego. Jeśli jesteśmy w biegu, a chcemy z poziomu smartfona zadecydować o zakupie produktu, to szansa, że finalnie go nabędziemy wynosi 10%. W przypadku laptopa lub PC będzie to 67%. Wygląda więc na to, że urządzenia mobilne mogą nam posłużyć do porównywania produktów, czytania jego opisów, ale nie do określenia decyzji.

  • Ścieżka: Płatność

Po podjęciu decyzji o zakupie następuje płatność i konsumenci zazwyczaj decydują się na przelew. Cała droga od poznania produktu, poprzez jego opis i decyzję prowadzi do komputera stacjonarnego lub laptopa. 5% zakupów jest wynikiem smart decyzji, zaś 6% spowodowane analizą w biegu.

Niemal identyczna, choć tak się różni

Jak zatem widzicie, cała ścieżka od zainteresowania produktem po jego zakup jest całkiem długa. Większość z nas postępuje zgodnie z w/w schematem i kończy zakupy płatnością z poziomu laptopa. Najlepszym urządzeniem do zakupowych inspiracji pozostaje komputer. Do analizy możemy użyć smartfona lub tabletu, zaś decyzję podejmiemy przed ekranem PC.

 

* - dane statystyczne pochodzą z magazynu MShopper 08/2015

 

Udostępnij