Pytania i odpowiedzi

Jakie są zalety płatności IVR?

sty 14 2019

Płatności typu IVR mogą zapewnić skuteczne rozwiązanie kwestii szybkich transferów pieniężnych dla firm oraz różnych organizacji. Dzięki temu skracaniu ścieżki płatności oraz prostocie działania, narzędzie to zyskuje coraz większą popularność. Warto poznać na czym tak naprawdę polega i w czym tkwi jego przewaga oraz innowacyjność. W Polsce usługę IVR świadczy swoim użytkownikom np. serwis Dotpay. Jakie są zalety systemu IVR? Dlaczego osoby działające w branży e-commerce powinny się bliżej przyjrzeć temu narzędziu? Zapraszamy do lektury!

Co kryje się za skrótem IVR?

Sam skrót IVR (Interactive Voice Response) oznacza interaktywny system obsługi osoby wykonującej połączenie telefoniczne. Dzięki niemu odbiorcy przekazywane są zautomatyzowane komunikaty, w zależności od pytań lub zagadnień jakie są zgłaszane na poszczególnych etapach konwersacji. Tego typu rozwiązania są powszechnie stosowane w telekomunikacji już od lat 60-tych zwłaszcza przez duże firmy i korporacje z szeroko rozbudowaną strukturą. Coś, co kojarzy nam się z automatyczną sekretarką, która na podstawie problemu opowiadanego przez klienta, przekazywała go do odpowiednich działów. Z czasem w obliczu potrzeby coraz szybszych i prostszych płatności mobilnych zaczęto wykorzystywać IVR do obsługi tego typu działań. I to z powodzeniem.

Jak przebiegają płatności z systemem IVR?

Pierwszym krok systemu IVR to kontakt klienta ze sprzedawcą. Podczas takiej rozmowy telefonicznej, sprzedawca mający dostęp do panelu, w którym rejestrowane są odpowiednie dane kupującego, proponuje szybką płatność za usługi lub produkty i przekierowuje rozmowę do specjalnej centrali telefonicznej. Drugi krok to realizacja płatności. W tym celu sprzedawca przekazuje klienta automatycznemu lektorowi, któremu klient podaje dane swojej karty płatniczej. Trzecim krokiem jest obsługa wykonanej płatności - księguje dane transakcji na wirtualnym koncie sprzedawcy oraz wysyła automatyczne potwierdzenie, najczęściej poprzez wiadomość SMS lub na maila (jeśli klient wyrazi taką chęć).

Jakie są zalety płatności IVR z punktu widzenia klienta?

System IVR cieszy się szczególnym zaufaniem wśród starszych grup polskiego społeczeństwa. Bardzo często te osoby nie mają chęci/czasu/możliwości dokonania płatności w inny sposób, niż przez telefon. Powierzając swoje dane osobowe automatycznemu lektorowi mogą mieć pewność, że nie zostaną one wykorzystane w niewłaściwy sposób - to bardzo bezpieczna usługa. Do IVR nie jest potrzebny ani nowoczesny smartfon, ani dostęp do internetu, co także jest zaletą. Być może fanom nowych technologii ta metoda będzie wydawać się czasochłonna i przestarzała, aczkolwiek sprawdza się w rozmaitych branżach telemarketingowych oraz w systemach rezerwacyjnych. Dzięki IVR mamy szansę np. zarezerwować i opłacić bilety czy kupić ubezpieczenie.

Jakie są minusy systemu IVR?

Niektórym użytkownikom nie odpowiada głosowe załatwianie rozliczeń finansowych. Można patrzeć na system z dwóch stron, bo to, co dla jednych jest plusem, dla innych będzie minusem. Przede wszystkim chodzi o czas załatwiania sprawy i wrażenie "wiszenia na słuchawce" w celu przesłuchania nagranej wiadomości głosowej lektora. Z drugiej strony, obecnie firmy, które inwestują w IVR skracają czas trwania rozmowy do niezbędnego minimum i rzadko się zdarza, by trwała ona dłużej niż 8-10 minut. Wzrokowcy nie będą fanami IVR, ponieważ nie mamy możliwości śledzenia danej oferty "na papierze", a jedynie przez komunikat głosowy. Wymaga to bycia świadomym konsumentem.

 

 

 

 

Udostępnij