Cześć kolego, czyli psychologia komunikacji w sieci
Sprzedaż międzynarodowa pozwala na obserwację zachowań sklepów zagranicznych i wyciąganie z tego wniosków. Jeśli pamiętacie czasy przed 2004 rokiem (zanim weszliśmy do UE) to zapewne wiecie, jak wyglądała komunikacja na linii konsument - sprzedawca. Rozmowa zazwyczaj nie zachęcała do powrotu, gdyż była uboga w cechy, których nowoczesnej firmie nie może zabraknąć. Wśród tych cech wyróżniamy kulturę osobistą, chęć doradztwa oraz rzetelność i prawdomówność. Poniżej kilka słów na temat psychologii komunikacji w sieci opartych na naszych obserwacjach.
Cześć kolego!
Czy wiecie, czym są roboty pocztowe? To specjalne aplikacje, które automatycznie odpowiadają na e-maile. W momencie dokonania zakupu w e-sklepie na naszą skrzynkę dociera informacja o wybranych produktach. Nie sama wiadomość jest ważna, co jej forma. Nowoczesne firmy stawiają na kulturę oraz luźne (nie mylić z brzydkim słowem - "olewcze") korespondencje, które mają na celu budowanie więzi i zaufania. Poniżej przykład wiadomości automatycznej, którą nasz kolega redakcyjny otrzymał w zagranicznego sklepu:
"Cześć Tomek,
Twoje zakupy właśnie są w trakcie pakowania! Poinformujemy Cię, gdy przesyłka zostanie do Ciebie nadana :-)
Z poważaniem.
Zespół SklepZagraniczny".
Powyższa wiadomość została wygenerowana automatycznie, a imię naszego kolegi redakcyjnego sklep pobrał z danych, które Tomek pozostawił w trakcie rejestracji. Gdyby nie napisał swojego imienia, to zapewne otrzymałby wiadomość o wstępnie "Cześć kolego", co również byłoby formą grzeczną.
Zadbaj o kulturę i ciesz się obrotami!
Nie tylko zagraniczne, ale coraz więcej Polskich sklepów traktuje swoich klientów w podobny sposób. Podobnie zachowują się banki oraz największe portale aukcyjne. Psychologia komunikacji w sieci opiera się na grzeczności oraz kulturze, ponieważ nie wiemy, kto jest po drugiej stronie ekranu. Z badań środowiska wynika, że klienci traktowani w sposób koleżeński dużo chętniej wracają do tego sklepu. Co więcej - nie przeszkadzają im nawet ewentualne podwyżki, które sklep może wprowadzić.
Jeśli do tej pory prowadziliście korespondencję w sposób tradycyjny i często - oficjalny, to pora na zmianę przyzwyczajeń. Jesteśmy przekonani, że budując relację oraz zaufanie w sposób podany powyżej zyskacie większe zainteresowanie i zaczniecie notować lepsze obroty. Zachęcamy do przeczytania naszych wcześniejszych wpisów, gdzie sporo mówiliśmy o psychologii sprzedaży.